RIDDERKERK - Naast zwembad De Fakkel is de Social Store gevestigd. Een groep van 21 vrijwilligers zorgt ervoor dat de Ridderkerkers die niet veel te besteden hebben, toch maandelijks persoonlijke verzorgingsmiddelen en schoonmaakmiddelen in huis halen.
Maarten de Keizer, Wilfred Appeldoorn, Hanna de Jong en Wilma Bracké schuiven aan om meer te vertellen over de Social Store, een plek waar hun hart ligt. “Er is in Ridderkerk ook armoede en ongelijkheid en dat raakt me”, vertelt Hanna. “Het is schrijnend om te zien dat er gezinnen zijn waarbij de kinderen leren dat ze niet meer dan een bepaald aantal wc-papier-velletjes mogen gebruiken.”
Wilma is al 20 jaar vrijwilliger. Eerst deed ze dat jarenlang voor de Voedselbank en toen deze organisatie stopte in Ridderkerk, kon ze bij de Social Store terecht. “Heb je naasten lief, zo ben ik opgevoed en daar leef ik ook naar. Ik vind het het mooiste werk dat er is.”
Maarten heeft veel contacten in Ridderkerk en maakt daar goed gebruik van. Door zijn vlotte babbel en vele connecties krijgt hij veel voor elkaar waarvan de klanten van de Social Store weer veel profijt hebben. “Ik vind het ontzettend dankbaar werk.”
Wilfred vertelt dat de Social Store is ontstaan uit het interkerkelijke diaconaal beraad. “”Zestien kerken zijn verbonden aan het IDB in Ridderkerk. Ik werk veel vanuit huis en daarom kan ik het secretariaat erbij doen”, zegt Wilfred. “Ik ben een ‘achter de schermen’-type”, lacht hij. “Ik verzet werk dat niet altijd zichtbaar is, maar wel belangrijk is. Het is fijn om er voor andere mensen te kunnen zijn.”
Naast de verzorgingsproducten liggen er ook vaak andere artikelen klaar voor de klanten. Zo heeft een dame laatst maar liefst vijftig boodschappenpakketten van Boons opgehaald door alle zegels uit de buurt te verzamelen. Al die pakketten werden gedoneerd aan de Social Store. “Zo kunnen we de klanten weer wat extra’s geven.” Ze krijgen vaak donaties van andere Ridderkerkse stichtingen en verenigingen waarmee ze dan weer producten inkopen, zoals luiers, een flinke kostenpost voor jonge gezinnen. “We krijgen ook maandverband van het Armoedefonds”, vertelt Hanna. “Dat zijn dan restpartijen of artikelen met een foute bedrukking. Vrouwen en meisjes uit Ridderkerk hoeven geen klant bij ons te zijn om hygiëneproducten op te halen. Als je het financieel moeilijk hebt, kun je bij ons terecht.”
Iedere woensdag en vrijdag van 9 tot 12 uur is de Social Store open. De klanten komen eens per maand langs. Ze krijgen dan een aantal punten waarmee ze producten kunnen kiezen. Daarnaast zijn er altijd wel extraatjes: een krat met kinderspeeltjes, wat kleding, blikjes cola. Ze gaan nooit met lege handen naar huis.
Het uitgiftepunt zit aan de Sportlaan 8. Iedere wijk in Ridderkerk heeft een inleverpunt. Daar kunnen mensen artikelen doneren.
Wie artikelen wil doneren of geld wil schenken, vindt meer informatie op www.social-store.nl. Ook voor mensen die hulp nodig hebben.
Op 11 en 12 april staan de vrijwilligers bij de Plus Vlietplein met ‘lege’ boodschappenkarren. Hierin kunnen klanten van de Plus artikelen doneren voor de Ridderkerkers die het financieel moeilijk hebben. De vrijwilligers hopen met overvolle karren naar de Sportlaan terug te keren. “Het is een kleine moeite om een ander net wat meer lucht te geven”, sluit Wilma af.
Scan de QR-code om de video van de Social Store te bekijken.